Od wielu lat w naszej szkole dostrzegamy problemy utalentowanej młodzieży. Dlatego też w roku szkolnym 2003/2004 powstał, otwarty na każde dziecko, Szkolny Program Wspierania Uzdolnień i Zdolności ściśle związany z programem dydaktycznym i wychowawczym szkoły.
Program zakłada ROZPOZNAWANIE, ROZBUDZANIE I ROZWIJANIE zainteresowań oraz uzdolnień uczniów na każdym etapie kształcenia i w ramach wszystkich przedmiotów szkolnych.
Cele szczegółowe programu:
- kształtowanie w uczniach twórczych postaw, wytrwałości oraz entuzjazmu w dążeniu do celu, jak też poczucia wiary w siebie i w swoje możliwości
- stwarzanie przyjaznej atmosfery w szkole i okazji do odnoszenia sukcesów przez uczniów
- systematyczne diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów
Autorami programu są członkowie Szkolnego Zespołu Wspierania Uzdolnień pracujący pod kierunkiem pani Doroty Bugajskiej - szkolnego lidera wspierania uzdolnień. Program powstał w roku szkolnym 2003/2004. Został zatwierdzony do realizacji uchwałą nr 2/2004 (z dnia 5 marca 2004 roku) Rady Pedagogicznej SP nr 107 we Wrocławiu.
Program aktualizowano zgodnie z nowym rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z dnia 7 września 2004 r. Program nowelizowany uchwałą nr 5/2004 (z dnia 5 X 2004 roku) Rady Pedagogicznej SP nr 107 we Wrocławiu.
Dokumenty do pobrania |
Formaty: |
Wykaz aktualnych aktów prawnych |
*.DOC |
*.RTF |
*.PDF |
ADRESATEM PROGRAMU JEST DZIECKO ZDOLNE I UZDOLNIONE
DZIECKO ZDOLNE to takie, które posiada predyspozycje, możliwości do wykonania stawianych przed nim zadań, a dzięki odpowiednim zabiegom pedagogicznym jak też właściwej motywacji ma szanse ujawnić i rozwinąć swoje zainteresowania oraz pasje.
DZIECKO UZDOLNIONE cechuje wysoki poziom zdolności specjalnych - kierunkowych, w wybranej dziedzinie próbuje swoich sil i odnosi sukcesy.
W naszej koncepcji zakładamy, że wszyscy uczniowie są zdolni. Zadaniem nauczycieli w naszej szkole jest odkrywanie predyspozycji i motywowanie do działań bezwyjątkowo wszystkich dzieci. Za sukces uznajemy każda aktywność ucznia. Naszym nadrzędnym celem jest stwarzanie okazji do odnoszenia przez dzieci nawet drobnych osiągnięć.
12 maja 2005 r. w naszej szkole gościliśmy komisję audytową, w skład, której weszli: pani Elżbieta Szedzianis i Katarzyna Zawadzka z DODN-u, pani Danuta Leśniewska z Kuratorium Oświaty. Szkolny Zespół Wspierania Uzdolnień i Zdolności przedstawił szkolny program wspierania uzdolnień. Nauczyciele zaprezentowali różnorodne zajęcia prezentujące twórcze metody pracy. Rodzice odpowiadali na pytania dotyczące współpracy ze szkołą oraz podkreślali dobrą atmosferę panującą w naszej placówce. Komisja zapoznała się też z dokumentacją szkolną a na zakończenie nauczyciele i goście obejrzeli program artystyczny. Pięciogodzinny audyt okazał się naszym sukcesem - zdobyliśmy 85,6 pkt na 100 możliwych do uzyskania i w ten sposób znaleźliśmy się w gronie dwudziestu szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia.
26 października 2005 roku podczas uroczystej gali w Teatrze Kameralnym nasza szkoła otrzymała Certyfikat Szkoły Wspierającej Uzdolnienia.
Nasze mocne strony Zdaniem Komisji, w obszarze wspierania uzdolnień:
- Integracja zespołu nauczycieli
- Otwarta i twórcza rada pedagogiczna
- Twórczy, otwarci i zaangażowani w Program matematycy
- Znajomość problematyki uzdolnień przez dyrekcję i nauczycieli
- Pełna akceptacja działań szkoły przez rodziców
- Uczniowie lubiący się uczyć
- Trafna diagnoza na wejściu, w trakcie i na koniec etapu edukacyjnego
- Bardzo dobry klimat szkoły sprzyjający rozwojowi ucznia
- Liczne, dostosowane do potrzeb, zajęcia pozalekcyjne
- Dobra baza do prowadzenia zajęć wyrównawczych i terapeutycznych
- Współpraca z rodzicami
- Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dzieci
- Zaangażowanie pedagoga szkolnego w realizację WU
Dziś możemy powiedzieć, że w naszej szkole potrafimy rozpoznać zainteresowania i uzdolnienia naszych uczniów. Ankiety, rozmowy nauczycieli i pedagoga z rodzicami, dziećmi, obserwacje różnorodnych prac i działań naszych uczniów dostarczają bogatego materiału pozwalającego na trafną diagnozę predyspozycji i możliwości każdego dziecka. Stwarzamy naszym uczniom mnóstwo okazji do odniesienia choćby drobnego sukcesu, zaprezentowania swoich umiejętności i odkrycia nieujawnionych wcześniej pasji. Organizujemy konkursy klasowe, międzyklasowe i szkolne.
Zachęcamy do udziału w konkursach międzyszkolnych, wojewódzkich i ogólnopolskich - polonistycznych, matematycznych, przyrodniczych, plastycznych, sportowych, językowych, informatycznych. Uczymy jednocześnie, że nie zwycięstwo jest najważniejsze, lecz praca, pokonywanie własnych słabości oraz odkrywanie swoich zainteresowań. Nasi uczniowie mają okazję poznawać swoje umiejętności organizatorskie czy przywódcze podczas udziału w wielu tradycyjnych imprezach szkolnych takich jak Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Patrona, Andrzejki, Mikołaj, Prezentacje, w różnych akcjach ekologicznych, prozdrowotnych i turystycznych W każdym roku szkolnym proponujemy uczniom kilkadziesiąt godzin zajęć pozalekcyjnych tygodniowo. Wszystkie są nieodpłatne! Są to nie tylko tzw. zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów potrzebujących pomocy, ale także koła zainteresowań, kluby, zajęcia sportowe.
Uczniowie rozwijają swoją wrażliwość i ciekawość poprzez udział w przedstawieniach, wystawach, imprezach szkolnych, teatralnych, wycieczkach. Uczeń ma możliwość opowiadania o swoich zainteresowaniach, dodatkowych lekturach, tłumaczenia klasie swojego rozwiązania i pomysłów. Prowadzi część lekcji, wygłasza referat, pełni funkcję asystenta nauczyciela, inicjuje dyskusję, uczestniczy w realizacji projektu. Ma możliwość inicjowania różnych działań, akcji, projektów przez udział w pracach Samorządu Uczniowskiego. Uczestniczy w godzinach wychowawczych na temat budowania poczucia własnej wartości, rozpoznawania zalet i wad, kształtowania charakteru. Poznaje techniki uczenia się, sposoby walki ze stresem.
Nauczanie indywidualne. Uczeń uzdolniony ma możliwość realizowania indywidualnego programu i toku nauczania, pod kierunkiem nauczyciela może przygotowywać się do konkursów, olimpiad. Samodzielnie przygotowuje referaty i gazetki, wyszukuje informacje i gromadzi materiały do lekcji, układa zadania i pytania konkursowe, pisze dodatkowe prace, czyta dodatkowe lektury, przygotowuje scenki i przedstawienia teatralne, fotografuje, wykonuje prace plastyczne, podejmuje samodzielne, twórcze działania. Indywidualne programy nauczania z wybranych przedmiotów są realizowane w szkole od 2004/2005 roku. W latach 2005-2008 tą formą pracy zostało objętych 19 uczniów.
Znaczące sukcesy uczniów realizujących indywidualny program nauczania w roku szkolnym 2007/2008r:
- M. Witkowski-program z matematyki / wynik diagnozy 34/40 pkt./,
- II miejsce /grupowe/ w Dolnośląskich Meczach Matematycznych,
- G. Mańk- program z matematyki /wynik diagnozy 35/40pkt./
- Laureat III stopnia w konkursie "Kangur",
- II miejsce /grupowe/ w Dolnośląskich Meczach Matematycznych,
- Maksymilian Lewiński- program z j. angielskiego /uczeń klasy III/,
- Sobczuk - program z przyrody i regionu /wynik z diagnozy 35/40pkt./
- III etap konkursu "Wrocław -moje miasto",
- IV miejsce/grupowe/ w II etapie Spacerów Krajoznawczych.
- D. Krzywda - program z historii /wynik diagnozy 36/40pkt./,
- laureat konkursu Średniowieczny Wrocław /II miejsce/,
- P. Michoński - program z matematyki i z j. angielskiego /wynik diagnozy 37/40 pkt./,
- udział w konkursie "Oxford" 100pkt./100pkt.
- "Asy z szóstej klasy" /13miejsce/,
- II miejsce /grupowe/ w Dolnośląskich Meczach Matematycznych,
- laureat II stopnia międzynarodowego konkursu "Kangur",
- laureat konkursu Ko-Ma,
- K. Kadys- program z matematyki /wynik diagnoz 35/40pkt./
- II miejsce /grupowe/ w Dolnośląskich Meczach Matematycznych,
- finalista konkursu Ko-Ma,
- B. Piotrowska - program z historii /wynik diagnoz 35/40pkt./,
- P. Fedorowicz -program z j. angielskiego , z matematyki /wynik diagnozy 40/40pkt./
- finalistka konkursu Oxford, "English Master"/II etap/,
- II miejsce /grupowe/na prezentację multimedialną "Technika wczoraj- dziś - jutro",
Co roku szkoła składa wnioski o stypendia naukowe dla uczniów osiągających najwyższe oceny ramach Uczniowskiego Programu Stypendialnego.
Stypendia dotychczas otrzymali:
- 2005/2006 r - Marcin Wachowiak
- 2006/2007 - Tomasz Drab
- 2007/2008 - Piotr Michoński
- 2008/2009 - Patryk Fałat
- 2008/2009 - Witold Oszczanowski
Dużą rolę w systemie wspierania uzdolnień odgrywają rodzice, pedagog szkolny, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz wiele instytucji, z którymi od lat efektywnie współpracujemy.
Tradycją szkoły od 1990 roku są kwietniowe Prezentacje - impreza przygotowywana przez rodziców, uczniów i nauczycieli, której celem jest zaprezentowanie działań szkoły, małych i dużych sukcesów wypracowanych przez cały rok oraz integracja środowiska. Od pięciu lat Prezentacje są dobrą okazją do podsumowania ogólnoszkolnych projektów edukacyjnych. Wdrażane były między innymi projekty:
- "Nie wyrastaj nigdy z krasnoludków".
- "Czytasz? - Czytam"
- Książka jest dobra na wszystko
- Mój patron
Realizacja projektu to doskonały moment, by przeanalizować możliwości i predyspozycje uczniów, okazja, by je rozbudzać, ukierunkowywać i rozwijać, gdyż nadrzędnym celem naszych działań jest wszechstronny rozwój dzieci. Udział w projekcie daje szansę pokazania się z dobrej strony każdemu dziecku. Ogólnoszkolny projekt zakończony prezentacją stwarza okazję kształtowania wielu ważnych umiejętności takich jak odpowiedzialność, systematyczność, obowiązkowość, pomysłowość czy współpraca w grupie.
O działaniach, imprezach, sukcesach dzieci i ważnych wydarzeniach można przeczytać w gazetce redagowanej przez koło dziennikarskie oraz na stronie internetowej szkoły (www.sp107.wroclaw.pl).
Nawiązaliśmy również bliską współpracę z podstawówkami, które mają podobnie określone kierunki wspierania uzdolnień. Nasze zaprzyjaźnione szkoły: SP nr 1 z Sycowa, SP nr 3 z Trzebnicy, SP nr 1 z Wrocławia i SP nr 1 z Lubania. Co roku przedstawiciele zaprzyjaźnionych szkół uczestniczą w konkursach organizowanych przez naszą szkołę oraz w podsumowaniu ogólnoszkolnych projektów edukacyjnych w SP 107. Imprezy organizowane w szkołach są okazją do odwiedzin i wymiany doświadczeń.
Ciekawe linki:
- Uczeń wybitnie zdolny http://www.wychowawca.pl/miesiecznik_nowy/2006/01-2006/09.htm
- Dziecko zdolne w szkole podstawowej http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2049
- Dzieci IQ http://www.mensa.org.pl/index.php?do=go&id=42
- Zdolność a uzdolnienia http://www.wychowawca.pl/miesiecznik_nowy/2006/01-2006/01.htm
- Promocja prac naszych uczniów na szkolnej stronie internetowej:
- http://www.sp107.wroclaw.pl/?pokaz=prace
- Promocja prac naszych uczniów na szkolnym blogu literackim:
- http://blog-literacki-sp107.blogspot.com
- Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów:
- http://www.sp107.wroclaw.pl/?pokaz=uczniowie
Szkolny lider wspierania uzdolnień poleca: |
Formaty: |
Lista pozycji książkowych dotyczących wspierania uzdolnień |
*.DOC |
*.RTF |
*.PDF |
Publikacje nauczycieli:
Dokumenty do pobrania |
Formaty: |
Dorota Bugajska - Szkoła powinna być miejscem najlepszej |
*.DOC |
*.RTF |
*.PDF |